nuffnang

Thursday 17 May 2012

Resepi Nasi Kerabu

assalamualaikum

enrty ini sangat lama aku peram untuk aku perabihkan resepi nya
sesusah nak buat nasik kerabu, sesusah itu aku nak menaip resepi nya
sesapa yang dah rasa nasik kerabu aku, mereka tahu betapa tak menyesal mereka berkawan ngan aku!!
ni resepi ibu mertua ku
walau tak sebijik segibon namun bila tanya tok laki aku, dia kata dah ok
dan dah beberapa kali aku buat, hasil tetap konsisten (baca HEBAT!!)
aku tak masak nasik kaler biru atau kuning
sebab?
mak mertua aku pun awat kaler putih jerk

SAMBAL KELAPA & IKAN
5 ekor ikan  sardin/selayang, dibakar dan diambil isinya
½ biji kelapa parut
1 camca teh garam
sedikit gula
5 biji bawang merah, ditumbuk lumat
sehiris halia, ditumbuk lumat
10 biji lada hitam, ditumbuk lumat

Cara Menyediakannya
1) Campurkan kesemua bahan dan disangai atas api kecil sehingga agak kering.
2) Kemudian ditumbuk halus tetapi jangan sampai pecah minyak.
3) Campur isi ikan dan gaul rata

CILI PADI JERUK
1) Cili padi anggaran 1 mangkuk kecil, dibuang tangkai.
2) Campurkan 1 camcateh garam, 2 sudu besar gula dan ½ cawan cuka.
3) Perapkan selama 2 jam, kemudian dikisar tapi jangan terlalu lumat.

TUMIS BUDU
1 senduk budu
5 biji cili kering
5 biji bawang merah ditumbuk l
2 biji bawang putih
sehiris halia
1 batang serai, dititik
sedikit gula kerek dan serbuk perasa, jika suka
½ biji kelapa, ambil santan anggaran 2 cawan
asam keping

Cara Menyediakannya

1) Didihkan santan hingga pecah minyak dan pekat.
2) Masukkan bahan-bahan tumbuk, budu, serai, gula merah dan asam keping. Masak lagi hingga pekat dan agak kering.
3) Sesuaikan rasa dan angkat.

ULAM - kesemua bahan ulam dihiris halus
10 tangkai daun kesum
5 batang kacang panjang
1 kuntum bunga kantan
½ biji timun
1 biji bawang besar


* sedap makan ngan telur masin, keropok goreng, ayam goreng upin ipin, budu perah asam limau
* aku guna BUDU CAP KETEREH
* gula KEREK ialah gula dari Kelantan macam gula melaka tuh

SELAMAT MENCUBA!!!






No comments:

Post a Comment