nuffnang

Sunday 13 May 2012

Resepi Bihun Singapore Simple

halllooooooooooooooooooooooooooooooo
assalamualaikum kengkawan, sedara mara, peminat dan lain2
hahhahahaha
lama kan aku cuti berblog semperna besday aku baru ni..
sebenarnya aku bizi lately nih ngan tempahan BREAD & BUTTER PUDDING yang boleh dikatakan setiap hari ada
alhamdulillah :)
terima kasih kepada yang sudi mengorder :)
hari nih aku nak share resepi vodos jerk
aku masak menggunakan barang2 yang ada kat dapur jerk
malas nak keluar beli barang basah punya pasal
kikikikikiki
tekak aku dah sedap dah macam nih
tekak korang aku tak sure lah pulak :)

Bahan2:
Bihun setengah kampit - rendam jap dalam air sejuk (bukan sejuk beku tuh ye)
Bawang besor kaler merah 1 biji - tumbuk
Bawang putih 3 ulas - tumbuk
Lada hitam - 1-2 sudu besar - tumbuk
Fish ball
Sosej ayam
Sayur (aku guna kobis + carrot)
Garam + Abg Aji

Cara:
1. Tumis bahan tumbuk sampai wangi + garing (bukan hanggit!!)
2. Masukkan fish ball + sosek
3. Masuk sayur + bahan perisa
4. Masuk bihun
5. Kalau bihun keras, masuk lah air sikit (jgn banyak sangat..kang bihun tuh lembik pulak)
6. Siap!!!


ni lah rupa bihun singapore aku yang simple pimple
cun?
hehehehe



bihun tuh tak pedas, so aku akan makan ngan sambal kicap
tekak orang Pahang kan suka pedas2 kan
tapi malas punya pasal, aku porong jerk lada kecik tuh



ni lah cara aku makan
jemput ekk kengkawan
:)

No comments:

Post a Comment