nuffnang

Monday 23 April 2012

Resepi Rendang Ayam Karak

hari ni aku nak share resepi rendang ayam aku
ni Mak Cik Chah punya resepi
Mak Cik Chah pulak dapat dari Wan Hasnah (wan aku!!)

so, kepada kawan-kawan yang tak pernah masak rendang, inilah rendang termudah yang patut korang try masak untuk keluarga
sumpah senang dan rasanyer.....OFCOZ lah sedap

sebelum tuh, aku ada cerita nak cerita sikit pasal rendang resepi Mak Cik Chah ni
aku ni orang Pahang yang hidup dan berhari raya dengan rendang
kira kalau takde rendang, tak payah raya lah kiranyer
tapi aku nak rendang ni jugak!! rendang lain aku kurang sikit
hehehe ngader-ngader
1st time raya umah MIL (Ma), tak ada rendang, sumpah sedih
kalah sedih tak dapat raya ngan Mak Cik Chah & Pak Cik Kerie
pastu Ma wat rendang kat aku
tapi rendang Ma tak sama ngan rendang Mak Cik Chah
yelah, Ma kan orang Kelantan...ofcoz rendang dia tak macam rendang orang Pahang
bukan tak sedap yeee, tapi tekak ni mengader nak rendang Mak Cik Chah jugak

so, sila rujuk resepi di bawah
tolonglah cuba
hahahaha
dah jadi paksaan pulak
giler sewel!!




Bahan2 blend untuk 1 ekor ayam:
Lada kering 20 tangkai
Lada kecik 10-15 biji
Bawang merah 10-15 ulas
Bawang putih 5-7 ulas
Halia sebesar ibu jari
Serai 3 batang

Bahan lain:
Santan dari sebijik kelapa
Serai diketuk 2 batang
Kayu manis, bunga lawang
Rempah rendang ayam Adabi separuh paket kecik
Kerisik 2-3sudu besar
Daun kunyit dihiris halus
Garam, gula
Asam keping 1-2

Cara:
1) panaskan minyak, tumis serai, kayu manis, bunga lawang
2 ) masukkan bahan blend
3) bancuh rempah rendang dengan air sikit pastu campak dalam kuali tuh
4) tumis sampai masak dan naik bau
5) masukkan ayam biarkan sampai air ayam tuh kering..time aku letak ayam aku letak asam keping sekali
6) pastu bolehlah masukkan santan selepas air ayam tuh kering
7) masa masuk santan ni, korang boleh lah perisakan rendang ni ngan garam, gula
8) santan dah macam kurang sikit? ok, sekarang masukkan kerisik
9) masukkan hirisan daun kunyit
10) SIAP

senang kan!!
semoga tiada lagi air mata di Aidilfitri
hahahaha
sampai bila nak harap kan mak kita kan
kita kan dah jadi mak
yang belum jadi mak tuh, 1 hari nanti korang akan jadi mak
kalau dah jadi mak, kenalah pandai masak rendang :)


SELAMAT MENCUBA


No comments:

Post a Comment