nuffnang

Wednesday 13 June 2012

Kuey Teow Goreng

Assalamualaikum

ada pulak lah yang mintak resepi kuey teow goreng aku semalam
hehehe
vodos jerk resepi aku nih weiii
tak apa ke?
nanti korang tengok kat bawah k
sebelum tuh aku nak membebel dulu
ada member aku tanya kat mana beli kuey teow kecik2 nih?
aku beli kat Pasar Besar Taman Tun Dr. Ismail
wahhhh panjang dowh nama pasar tuh
opis aku sebelah pasar tuh jerk
so, super duper senang aku nak beli barang untuk memasak kan
beli time lunch, pastu simpan dalam peti ais opis
balik kang amik jika tak lupa
hahaha
selamat mencuba ek kawan2 resepi aku yang ntah pape ntah tuh


Bahan Untuk Resepi Kuey Teow Goreng Mudah, Simple & Sedap!!!:
300g kuey teow
Udang + Isi Ayam + Fish Ball
3 ulas bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 1/2 sudu cili boh
2 sudu kicap kipas udang yang manis (:
1 sudu sos tiram
1/2 sudu kicap pekat
1 bijik lada besar dihiris
sedikit taugeh + kucai


Cara2:
1. gorengkan kejap udang + isi ayam + fish ball, kemudian angkat dan toskan
2. tumis bawang merah + bawang putih sampai naik bau
3. masukkan lada boh, tumis sampai masak
4. masukkan udang + isi ayam + fish ball
5. pastu leh lah masukkan segala kicap2 yang ada ngan sos tiram tuh
6. dah mendidih tuh, leh lah masukkan kuey teow
7. kacau dan masakkan kuey teow ini sampai masak
8. last baru masukkan sayur mayur tuh
9. kira sampai 10 pastu boleh angkat
10. siap dah dowh!!!

makan ngan lada jeruk nih memang terbaik dari ladang lah
* aku memang tak letak garam sebab kicap pekat tuh dah masin
* kalau korang tak ada kicap pekat, korang leh tambah garam sikit


No comments:

Post a Comment