nuffnang

Sunday 3 June 2012

Masak Lemak Cili Api Nangka & Kaki Ayam


Assalamualaikum




bila tak mampu nak makan isi ayam, aku masak kaki ayam jerk weiii...kesian kan...ni lah mananyer miskin bandar...duk bandar, tok laki keje engineer tapi mampu makan kaki ayam jerk...emmmm kesian kesian kesian...hahaha asalnya aku nak beli pucuk paku tapi sampai Jusco, tak ada lah pulak pucuk paku..nampak nangka muda, so aku pun belilah nangka muda yang dah andartu..lama giler aku rebus nak lembutkan dia..hishhhhhh kan....nak kawankan dia dalam periuk tuh, aku pun belilah kaki ayam...wat pulak pedas-pedas tipu...kan tok laki aku tak makan pedas...nak resepi? senang jerk..ni resepi bodoh-bodoh jerk...try lah resepi masak lemak cili api nangka & kaki ayam ala aku...


Bahan-Bahan:

Nangka muda - rebus sampai empuk
Kaki ayam - sila buang kuku dia hokeh!!! aku rebus kejap kaki nih
Cili padi - tumbuk dan banyak mana? ikut tahap kepedasan yang korang mampu
Bawang besar - hilis jerk
Serai - diketuk-ketuk
Kunyik hidup - tumbuk
Asam keping
Garam
Santan


Cara-Cara:

1. Nangka yang dah empuk tuk satukan ngan kaki ayam yang dah direbus dulu tuh dalam periuk
2. Masukkan bawang besor, serai, cili padi , kunyik hidup, asam keping & santan
3. Masak sampai masak lah kan...jangan lupa perisakan semasin yang korang nak
4. dah siap...yeahhh jom makan!!!


senangkan..senang dan sedap..hehehe ni kalau boring makan isi, kita pakat makan kaki ayam pulak..kehkehkeh

1 comment:

  1. aku suke leher ayam...huhu...tukar kasik leher pun sedap!

    ReplyDelete