nuffnang

Thursday 5 July 2012

Strawberry : Cheese : Kek

Assalamualaikum

haiiiii
ramai ke rindu kat Mak Jemah
hehehehe
emosi Mak Jemah tak berapa nak stabil sejak 2 3 4 menjak nih
tuh yang Mak Jemah tak update-update blog tuh
hahaha alasan kan
padahal memang sangat sibok hokey
setelah bercuti lama dari berblog nih, Mak Jemah nak share gambar STRAWBERRY CHEESECAKE TANPA BAKAR!!!
wahhh kan...
share gambar jerk ke?
resepi?
korang nak jugak ke resepinya?
tapi tak tau lah sedap ke tak tauuuuu
kehkehkeh


Bahan2 Base Oreo:
Biskut Oreo yang telah dihancur2kan - aku guna yang dah siap hancur..ada jual kat kedai buat kek
Butter

Cara2:
Aku nih versi pemalas...so aku ramas2kan butter yang telah disuhu-bilikkkan tuh ngan oreo yang dah hancur tuh
banyak mana?
adoiiiiii
aku nih chef yang terhebat so tak ada sukatan
ikut loyang korang besar mana
pastikan adunan tuh tak terlalu lembab aka berminyak lah
pastu korang tepekkan dalam loyang korang
aku pakai spring punya loyang
senang nak kuarkan
tapi sebelum tuh aku sapu sikit butter kat permukaan loyang tuh
ini untuk menggelakkan kek tuh melekat kat loyang time nak kuarkan
ketebalan base oreo tuh bergantung kepada koranglah
macam aku, aku hentam jerk
hehehe
base nih korang kena letak dalam peti ais bahagian atas tuh ye
pastu korang continue buat cheesecake pulak


Bahan2 Cheesecake:
500g cream cheese
400g susu pekat manis
1/2 cawan air panas mendidih
3 sudu besar serbuk gelatin
beberapa sudu filling/jem strawberry
1 bijik limau nipis - amik air nyer sahaja...kulit sila campak hehehehe

Cara2:
kuarkan cream cheese dari dalam peti ais dalam 20-30minit
pastu bolehkan putarkan sampai kembang, cantik dan berkilat
masukkan susu
putar lagi
dalam bekas lain, larutkan serbuk gelatin tuh
dah larut, boleh masukkan kat dalam adunan cheese tadi
kacau guna senduk sampai agak2 gelatin tuh sebati ngan aduanan cheese tuh tadi
pastikan diorang bersatu tau...
kalau tak nanti cheesecake anda keras/lembek tak sekata
masukkan filling/jem strawberry & air perahan limau nipis
korang kena balancekan rasa susu + jem/filling tuh tau
kalau terlebih susu, jangan isi filling banyak sangat
kang manis pulak
so, cara terbaik ialah, isi susu sikit jerk dulu
pas tambah filling/jem strawberry, try korang rasa, kalau kurang manis, baru tambah susu lagi
ok?
dah siap semua tuh, tuang dalam loyang yang isi base tadi
masuk kat peti sejuk yang bawah punya
mesti ada yang tanya kenapa aku letak limau nipis?
sebab nak kurangkan rasa cheese tuh
kalau tak letak pun tak apa kot
ada orang letak lemon
tapi aku orang kampung
tak jumpa lemon kat kedai
hahahahhahaha


Bahan2 Topping:
filling/jem strawberry
1/2 cawan air
1/2 sudu serbuk gelatin

Cara2:
masak kesemua bahan di atas sampai gelatin tuh cair
pastu leh tuang atas cheesecake korang tadi
nak hias ke ape ke, dipersilakan
sejukkan semalaman
pastu siap lah macam gambar di bawah!!!
hahahaha

GOOD LUCK TAU KORANG
KALAU JADI, SILA SHARE GAMBAR KAT FB AKU
KALAU TAK PAHAM & NAK TANYA, LEH EMAIL KAT dinkyres_83@yahoo.com



hehehe aku guna filling yang ada 30% buah
tuh yang nampak ada buah2 strawberry yang yang hancur tuh


ok tak kek aku?
hehehe


pandangan dari sisi
kecomotan terserlah!!!


ni untuk hadiah besday BFF aku
dia suka cheesecake
tuh yang aku buat untuk dia tuh


tok laki aku tak sempat pun nak rasa kek nih wei
kena buat lagi pas nih!!


zoom sikit
hehehe
comot comot comot


nih masa dalam loyang lagi
dalam proses nak menyejukkan dia

No comments:

Post a Comment