nuffnang

Sunday 25 October 2015

Resepi Nasi Lemak Mudah

Bahan-bahan untuk nasi lemak:
  1. 3 pot beras (saya guna beras cap serindit - beli kat Kelantan)
  2. 1 1/2 pot santan pekat
  3. 4 1/2 pot air
  4. 1 biji bawang besar merah - dihiris
  5. 1 inci halia - dihiris
  6. Daun pandan - disiat-siat dan disimpul
  7. Sesudu majerin
  8. Garam secukup rasa

Cara-cara untuk membuat nasi lemak:
  1. Basuh beras.
  2. Satukan kesemua bahan di dalam periuk nasi (saya guna periuk nasi elektrik.
  3. Masak seperti biasa
  4. Penggunaan majerin dalam memasak nasi lemak adalah untuk menjadikan nasi berkilat.

Bahan-bahan untuk sambal ikan bilis:
  1. 2 gengam ikan bilis  (tangan saya kecik..so gengaman pun kecik.. hikhikhik)
  2. 3 biji bawang besar merah dimayang
  3. 2 senduk nasi cili kisar
  4. Garam & gula secukup rasa (saya guna nisan kerek - gula melaka)
  5. 1 atau 2 keping asam keping (saya tak pandai guna asam jawa ketika memasak)

Cara-cara untuk membuat sambal ikan bilis:
  1. Goreng ikan bilis bagi layu, ketepikan.
  2. Goreng bawang yang dimayang juga sehinggan layu, ketepikan.
  3. Tumis cili kisar sehingga masak menggunakan minyak yang banyak. Tips mendapatkan warna sambal yang cantik adalah penggunaan minyak yang banyak ketika memunis cili. 
  4. Masukkan ikan bilis & bawang yang telah digoreng.
  5. Tambahkan air mengikut selera (saya suka sambal yang berkuah sedikit).
  6. Perisakan dengan garam & gula.

Nasi lemak saya biasanya dihidangkan bersama timun, ikan bilis goreng garing, kacang tanah goreng garing, telur puyuh rebus dan telur mata kerbau.

Selamat mencuba nasi lemak mudah dan gerenti sedap (perasan..hikhikhik).



 

No comments:

Post a Comment